AECOC, l’Associació de Fabricants i Distribuïdors, en col·laboració amb Mercabarna, ha fet un estudi sobre el comportament de la compra i el consum a Espanya de peix, cefalòpodes i marisc. El treball de camp s’ha dut a terme al mes d’abril de 2019 amb 1002 enquestes online a homes i dones d’entre 20 i 70 anys, de forma representativa i a escala nacional.
Les dades obtingudes mostren que, quant a canals i hàbits de compra, es manté la tendència de degoteig de les peixateries independents cap a les grans superfícies. El motiu d’aquesta preferència és, segons els enquestats, que la falta de temps els aboca a fer tota la compra de la llar a un mateix lloc. Tot i així, s’apunten algunes demandes dels compradors cap als canals tradicionals que podrien ajudar a frenar aquest comportament: un horari més ample, netejar el peix segons les necessitats del client o la possibilitat d’encarregar el gènere per telèfon. La compra online continua sent residual i només suposa un 3% del mercat.
El format de compra ens mostra que el peix fresc continua sent la preferència donat que un 81% dels enquestats el consumeixen el mateix dia de compra o l’endemà. Independentment del format, els principals motius d’elecció són, per ordre, l’aspecte, el preu i l’espècie. Un cop a casa, tres de cada quatre clients congela tota o una part de la compra per tal que es mantingui en un estat òptim per al consum.
En termes generals, el consum continua sent elevat, amb un 63% d’enquestats que mengen peix de dos a tres vegades per setmana, i un 86% del total que com a mínim ho fan un cop a la setmana. A l’hora d’escollir l’espècie per comprar, les dades recullen que el més important és el sabor i la facilitat per menjar-lo i cuinar-lo. En aquest sentit, les més demandades son l‘orada i el llobarro pel seu sabor, el lluç per la facilitat de cuinar-lo, el salmó i les sardines per l’omega 3 i el bacallà per tradició. Tot i que les dades mostren que el consum es manté estable, un de cada tres reconeixen que han reduït el consum pel preu.
L’AECOC també analitza l’impacte del sushi als hàbits alimentaris. Quasi la meitat dels enquestats, un 45%, reconeixen que en mengen com a mínim un cop al mes, un 30% en consum al restaurant i un 31% per consumir a casa. El consum de sushi continua sent tendència. Fins a un 36% dels enquestats reconeixen que ara en consumeixen més que fa dos anys. Del 14% que n’han reduït la seva compra, els principals motius que esmenten són la qualitat, el preu i la reticència a menjar peix cru.
Finalment s’analitza l’impacte que té el temor a l’anisakis a l’hora de comprar peix o marisc. Una quarta part dels enquestats reconeixen que és un dels motius pels quals compren peix fresc, i entre aquests i els que el congelen, un 40% ho fa per por a l’anisakis. D’entre els usuaris que han reconegut haver disminuït el consum, un 10% ho fan per temor a comprar gènere que pugui contenir el paràsit. Aquest fenomen afecta sobretot a la venda del lluç, el llucet, les sardines i els aladrocs.
Comments are closed.