La Junta Directiva de FEDEPESCA, federació de la qual ostentem la vicepresidència, ha acordat dissenyar una campanya en punt de venda per a sol·licitar el suport social en la defensa al dret a una alimentació saludable, suportada per una fiscalitat saludable.
Després de la nova exclusió de l’eliminació o rebaixa de l’IVA pels porductes pesquers posada en marxa pel govern central, i davant l’anunci de l’Estratègia Integral d’Alimentació, els especialistes en la venda de productes pesquers buscarem la conscienciació social amb el disseny d’una campanya en punt de venda i el suport de totes les organitzacions de l’àmbit pesquer i social que se sumin.
Ens preocupa enormement la deterioració alarmant de la dieta saludable dels espanyols i que constata la pèrdua del 2,2% del consum en les llars l’any 2013, i la fixació del consum de productes pesquers per persona en les llars espanyoles en una mitjana de 18,56 quilos, quan en 2013 era de 27,2 quilos.
S’han perdut en una dècada 8,67 quilos de consum en llars, per persona, gairebé un 32% i sembla que al govern li costa reaccionar davant aquesta alarmant realitat que ens allunya cada vegada més de la dieta pesco-mediterrània, la nostra aliada per a ser un dels països amb major qualitat de vida del món.
Les dades de l’impacte en la salut de l’abandó de la dieta pesco-mediterrània confirmen la necessitat de lluitar per mantenir-la amb totes les eines a l’abast del govern, entre elles, amb el disseny d’una fiscalitat saludable que impulsi l’alimentació saludable amb el missatge clar de quals són els aliments que han d’estar en la nostra dieta de manera habitual. Sens dubte, els productes pesquers han d’estar en aquesta llista d’aliments altament recomanables en la dieta. De fet, el mateix govern d’Espanya recomana el seu consum, almenys 3 vegades per setmana, per a una dieta saludable i sostenible i les dades demostren que no s’aconsegueix aquesta ingesta.
Les dades agregades al primer trimestre del 2024 del mateix Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, MAPA, en l’acumulat des d’abril del 2023 s’observa com continua la tendència descendent, un 0,8% menys, si bé, la caiguda de volum al març del 2024 en comparació amb el mateix mes de l’any anterior és del 7,7%. No sembla, doncs, que 2024 vagi a ser l’any de l’anhelat repunt en el consum, encara que la situació econòmica és més estable que l’any passat, almenys de moment, i la decisió de deixar al peix fora de l’exempció del IVA el passat 1 de juliol no ajudarà a recuperar aquest consum.
No obstant això, segons el Baròmetre del Clima de Confiança del Sector Agroalimentari del MAPA del primer trimestre del 2024, en el seu Monogràfic del Consum de Peixos, un 29,5% dels enquestats reconeixen menjar menys productes pesquers que fa 5 anys i, en el 88% dels casos el motiu perquè consideren el preu com a massa elevat.
Ha de lluitar-se contra aquesta falsa percepció negativa dels productes pesquers, amb campanyes de promoció i amb la reducció d’impostos quan el consumidor adquireix aquests productes. Aquesta mesura tindria un baix impacte en les arques de l’Estat, i llançaria un contundent missatge de suport al consum de peixos i mariscos i un gran efecte preventiu en la salut dels espanyols, cada vegada més deteriorada des d’edats més primerenques per la mala alimentació, especialment entre les famílies més vulnerables.
Hem de recordar que a Espanya gaudim del mercat amb major varietat d’espècies, algunes d’elles molt assequibles i que s’han mantingut estables en preus durant anys. No obstant això, al no rebaixar-se o eliminar-se l’IVA dels productes pesquers es llança des del Govern la idea que aquests són prescindibles i no essencials.
Per la campanya es dissenyarà i editarà material gràfic a distribuir en les peixateries amb cartells expositors, al mateix temps que es convidarà a sumar-se a aquesta campanya a tots els companys de la cadena pesquera i de la societat.
Comments are closed.