Mentre que la majoria de les persones usuàries de mercats afirma tractar de reduir l’ús dels plàstics i que moltes ja fan servir carrets i bosses de tela o ràfia per fer la compra al mercat, només el 3,7% fan servir envasos propis i reutilitzables per a demanar el producte.*
PAKA és una iniciativa que pretén oferir una alternativa a l’ús predominant dels envasos d’un sol ús en una societat cada vegada més sensibilitzada promovent la compra d’aliments sense residus -amb envasos retornables. El sistema s’ha testat en una prova pilot al mercat del Carmel i actualment, la fundació Rezero i l’empresa Design by Intuition estan treballant en innovar en el disseny de l’envàs i la tecnologia del sistema, a fi de millorar-lo i optimitzar-lo fent que l’experiència sigui simple i còmode per a totes les parts implicades.
Es planteja que en el futur els comerciants entregaran els envasos retornables a les persones usuàries que disposaran d’una aplicació mòbil per a identificar-se i per a registrar-hi els envasos retirats – que retornaran en bústies intel·ligents. El servei serà gratuït per a les persones usuàries – només es farà un càrrec en cas de no retornar els envasos dins el termini establert- i es preveu que el cost del pels establiments -que es determinarà en base al nombre d’envasos emprats- sigui el més similar possible a la seva despesa en envasos d’un sol ús.
Més de la meitat (52.12 %) de les persones usuàries de mercats i de comerciants indiquen que farien servir un servei com aquest, tant per la comoditat com per la sostenibilitat.**
En conclusió, es pretén brindar una experiència a la ciutadania, facilitant a les persones consumidores un canvi d’hàbits que ens apropi a la societat residu zero i fer més competent el petit comerç fent-lo sostenible, generant mètriques d’impacte, fidelitzant els clients, reduint despeses en envasos d’un sol ús, i alhora facilitant la seva adaptació a noves normatives.
* Al llarg del mes d’abril de 2023, dins el marc dels projectes exposats, es van realitzar 188 enquestes als mercats de Sants, Concepció i Llibertat de Barcelona.
** Resultats de 10 enquestes a comerciants del mercat de la Llibertat de Barcelona realitzada el novembre de 2023.
Aquests projectes s’estan duent a terme gràcies a una subvenció pel Clima de l’Ajuntament de Barcelona (on també participa la Fundació CIM de la UPC) i a l’ajut La Ciutat Proactiva de la Fundació Bithabitat.
Comments are closed.