El passat 2 de juny va tenir lloc a Cadis l’Assemblea anual de FEDEPESCA. El Gremi de Peixaters de Catalunya hi va assistir en nom i representació del tots els agremiats i agremiades de la nostra organització atès que ocupem la vicepresidència de la organització. Més de 50 representants de les peixateries de diferents comunitats van celebrar la seva Assemblea General Anual en el Port de Santa María (Cadis). A més de la pertinent rendició de comptes de l’any 2018 i presentació de pressupost i iniciatives per al 2019 va ser el moment d’analitzar l’evolució del sector, estudiar els problemes que pateixen i buscar solucions conjuntes als reptes de futur.
Les xifres no enganyen.
El consum de productes pesquers continua en descens, el sector es va fent més petit, per la falta de professionals, de nous emprenedors, per la falta del reconeixement que mereix i per unes rendibilitats cada vegada més ajustades en un mercat cada vegada més competitiu. Grans superfícies que obren locals sense parar i que utilitzen el peix com a reclam per a la visita a botiga amb preus per sota de cost; augment de la venda on-line; facilitats per a la venda directa per part dels productors, que actuen com a comercialitzadors, burocràcia lesiva per a la innovació i molt costosa, i increment de les notícies alarmistes sense fonament científic, unit a consumidors desorientats davant tanta informació, provoquen una tempesta perfecta que preocupa els detallistes.
Es per això que des de l’assemblea de FEDEPESCA es va proposar traslladar una serie de mesures al nou govern de l’Estat Espanyol, que segons els experts, ajudarien a frenar el descens de vendes. A continuació us n’expliquem les més destacades:
- Aposta del govern per fomentar el consum saludable dels productes pesquers, reduint el seu tipus impositiu d’IVA al 4%, i per l’agilitat administrativa en la gestió de les innovacions en el punt de venda.
- Posar en marxa la formació professional del segle XXI per al comerç d’alimentació i evitar l’exclusió digital, defensant la sobirania digital.
- Modificació de la Llei de Comerç per a recollir activitats innovadores i complementàries com la degustació.
- Tornar a valorar la limitació del nombre màxim de festius d’obertura comercial a l’any per fomentar la convivència de tots els formats comercials i impulsar la conciliació.
- Evitar la competència deslleial i el menysteniment dels drets dels consumidors en botigues efímeres i mercats singulars, suposadament agroecològics sense control sanitari, així com en la venda on-line.
- Vetllar per què la promoció de la venda directa per part dels productors no es continuï finançant amb càrrec a fons europeus una vegada que aquests productors es transformen en comercialitzadors.
- Eliminar exigències i costos superflus com l’obligatorietat de verificar els instruments DE PESATGE com les bàscules i els termòmetres, que podrien incloure’s en l’autocontrol de l’equipament de les empreses.
- Davant la modificació dels Reglaments de control pesquer eliminar la possibilitat de venda directa del producte des del vaixell sense la informació obligatòria de traçabilitat que se li exigeix als comercialitzadors i impedir que es pugui vendre en primera venda a compradors no autoritzats sigui com sigui la quantitat que adquireixin.
- Eliminar la possibilitat que els concessionaris de les llotges o establiments autoritzats puguin realitzar vendes als consumidors finals, sempre que s’emmarquin en l’activitat de pesca turisme o turisme aqüícola, deixant a les Comunitats Autònomes regular les quantitats i imports màxims, sense fixar-les en el Reial decret. A més se’ls permet incloure fiscalment aquesta comercialització en l’activitat de pesca.
- Desenvolupar campanyes de promoció del consum de productes pesquers. L’any 2009 es consumien en llars 29,9 quilos per persona mentre que en 2017 van ser 23,7 quilos. Una caiguda de més del de 20% i més 6 quilos per espanyol en els últims deu anys.
- Que el nou govern defensi a Europa un NOU FONS EUROPEU MARÍTIM I DE LA PESCA que realment tingui visió integral de la CADENA DE VALOR DE PESCA I AQÜICULTURA. La INNOVACIÓ, ASSESSORAMENT I FOMENT DEL CAPITAL HUMÀ, la CREACIÓ D’OCUPACIÓ I DIÀLEG SOCIAL han de ser aspectes que aconsegueixin com a beneficiaris a tota la cadena de valor, als seus operadors i associacions.
Comments are closed.